Använd medarbetares frånvaro till att låta nya växa fram!

Dina medarbetares semester eller sjukfrånvaro mm kan upplevas besvärligt för verksamheten. En lucka ska fyllas. Eller ska vi flytta fram mötet?

Jag flyttar sällan fram möten för att egna medarbetare har blivit frånvarande. Jag ser istället till att någon annan träder i den medarbetarens ställe. Med fördel är ersättaren någon som inte normalt sett arbetar på den nivån, utan på en lägre nivå ansvars- och komplexitetsmässigt.

Det som händer då är att den vikarierande medarbetaren upplever ett stort lyft. T ex hade vår ingenjör fått förhinder till ett möte, på grund av en utbildning han och jag tyckte att han skulle prioritera. Då fick bovärden Daniel ersätta ingenjören och var alltså den som tillsammans med mig deltog i detta externa möte. Jag tror att Daniel upplevde detta som spännande och inspirerande. Han var också den som fick föra minnesanteckningar och återkoppla till Christopher (vilket jag förvisso mer kortfattat också gjorde).

Medarbetares frånvaro kan alltså användas för att få andra medarbetare att punktvis eller under längre tid få inspireras och växa.

Det gör dessutom att framtida kompetensförsörjning i organisationen testas.

På chefspositioner kan alltså en icke-chef få testa att hoppa in och se om uppgifterna är roliga – men också ett sätt för arbetsgivaren att testa om personen har fallenhet och potential för framtida chefsuppdrag.

Detta kan med fördel vara ett kontinuerligt mind set i organisationen: frånvaro = möjlighet att få andra att växa och testas. 

2 tankar på “Använd medarbetares frånvaro till att låta nya växa fram!

  1. Det är standard i Försvaret, kunde inte ordinarie ställföreträdande chef ersätta chefen så fanns det alltid en tjänsteförrättande chef utsedd. Lika bra att tillägga att det var så förr i alla fall. Men å andra sidan utsågs det alltid en chef om det så vore bara två individer, tex vid tilldelande av eldställning till ett stridspar så utsågs det alltid en chef… 😉

    • Tack för input Marcus. Jag inspireras en del av försvarets exempel, både nutida och historiska. Ställföreträdarskapet är ett utmärkt sätt att göra testa och inspirera en person. I militär verksamhet är personella förluster en integrerad risk och det antar jag är en viktig anledning till att det finns. I civil verksamhet betydligt mer sällsynt. Och då kan tillfälliga mer kvalificerade uppgifter eller förordnanden vara bra.

Lämna en kommentar